جدیدترین مطالب پزشکی

تغذیه صحیص کودکان در سن یک تا سه سالگی

پنج شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷

تغذیه صحیص کودکان در سن یک تا سه سالگی

دسته بندی : لاغری سریع تاریخ : چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

تغذیه صحیص کودکان در سن یک تا سه سالگی

 

به عنوان پدر و مادر سعی کنید یک برنامه غذایی سالم را برای کودکتان طراحی کنید، می توانید انتخاب های وعده غذایی را مح کنید، از خرید شیرینی ها پرهیز کنید، زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید، خودتان الگوهای خوبی باشید، غذاهای مصرفی را کنترل کنید و در کل غذا خوردن را تبدیل به برنامه ای آموزشی کنید.

غذاهای سالم چگونه می توانند برای کودکان مفید واقع شوند؟

اگر برنامه ای سرشار از غذاهای سالم برای کودک مهیا کنید می توانید با استفاده از آن عادات سالم غذایی را برای کودک پایه ریزی کنید، رشد صحیحش را تضمین نمایید، قدرت شناختی اش را بالا ببرید، سالم نگهشان دارید و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را در آنها کاهش دهید.

 

عادات سالم غذایی

بهترین قسمت غذای سالم دادن به کودک این هست که استانداردی قوی برای سلامت تغذیه ای آینده اش ایجاد می کنید. زمانی کودکتان از همان ابتدا به تغذیه صحیح عادت داده شود در آینده که بزرگ و مستقل شد خود نیز می تواند انتخاب های صحیحی داشته باشد و در مقابل وسوسه غذاهای ناسالم مقاومت کند. متخصصان بر این باورند یکی از مشکلات بزرگسالانی که ناسالم غذا می خورند این هست که هرگز در گذشته به آنها روش صحیح سالم غذا خوردن آموزش داده نشده هست.

 

بهترین غذاهای سالم برای کودکان

برخی از بهترین غذاهای سالم برای کودکان عبارتند از پاستا سبوس دار، تخم مرغ، توت ها، آجیل ها و ماست.

 

تغذیه صحیص کودکان در سن یک تا سه سالگی
تغذیه صحیص کودکان در سن یک تا سه سالگی

 

تغذیه کودکان در سال های ابتدایی زندگی زمینه ساز رشد و سلامتی آنها در زندگی هست. پس تغذیه در این دوران اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در این جا به مواردی اشاره میکنیم که در سنین یک تا سه سالگی به عادات غذایی، توانایی های کودک در غذا خوردن، تعداد وعده های غذایی و مسائلی از این دست می پردازد؛

 

۱٫ بچه ها پس از یک سالگی می توانند از غذای سفره استفاده کنند یعنی محدودیت خاصی در دریافت و استفاده از غذایی که ما می خوریم، ندارند. اگر ما غذا را با اشتها بخوریم و کودکان را نیز به غذا خوردن ترغیب کنیم روی اشتهایشان تاثیر می گذارد.

 

۲٫ درست هست که می گوییم کودک از غذای سفره می خورد اما یکسری تبصره و بندها نیز شامل این شرایط خواهد شد. از جمله اینکه کودک در سنین بین یک تا دو سالگی هنوز دندان هایش کامل نشده هست. به همین دلیل احتمال دارد بعضی از غذاهایی که در سفره وجود دارد را نتوانند خوب بجوند. علاوه بر این بدن کودک هنوز مقاومت کافی در برابر بیماری ها ندارد و ممکن هست که بعضی روزها حالت بیماری پیدا کنند و میلی به غذای سفره نداشته باشد. در این شرایط بسیار مهم هست که ما بچه ها را وادار به غذا خوردن نکنیم و گاهی شکل غذا را برای آنها تغییر دهیم.

 

۳٫ کودکان در این برهه از زندگی رشدی بسیار سریع دارند پس دریافت غذا بسیار اهمیت دارد. اما با کودکی که بدغذایی می کند چه باید کرد؟ مثل همیشه توصیه ما اجتناب از اجبار هست. اگر کودک ناهار خود را نخورد تلاش می کنیم یکی، دو ساعت پس غذا را به شکل دیگری به او تعارف کنیم تا ببینیم که غذا را می خورد یا نه و این عمل را آنقدر تکرار می کنیم تا کودک گرسنه شود و خودش میل به غذا خوردن پیدا کند.

 

۴٫ غذای بچه ها در این سن باید سه ویژگی مهم داشته باشد: کم حجم، پرانرژی و زودهضم. به همین دلیل عصاره قلم گاوی انتخاب خوبی برای افزودن به سوپ بچه ها نیست چون با وجود مقوی بودن برای بچه قابل هضم نیست.

 

۵٫ بچه ها غذا را در دفعات بیشتری می خورند و مثل ما در سه وعده غذای مورد نیازشان را دریافت نمی کنند. کودک در این سن ممکن هست نیاز باشد تا ۶ وعده غذا بخورند. البته بچه یک تا دوساله هنوز شیر مادرش را نیز می خورد؛ یعنی ۵،۶ بار در شبانه روز غذا می خورد و بقیه اش را نیز از شیر مادر تغذیه می کند. پس به تعداد دفعات و تغذیه کودک از هر دو منبع توجه کنید.

 

۶٫ بچه ها در این سن دوست دارند که خودشان غذا را بخورند و مثلا مرغ را در دست بگیرند و به دندان ببرند اما حقیقت این هست که توانایی کندن و تکه تکه کردن را ندارند. باید گوشت را برای آنها از استخوان جدا کرده و تکه تکه کنیم و در اختیارش بگذاریم.

تغذیه صحیص کودکان در سن یک تا سه سالگی
تغذیه صحیص کودکان در سن یک تا سه سالگی

 

۷٫ موقع دادن غذاهای جامد باید توجه کنیم که غذا کمی نرم تر از حالتی باشد که خودمان مصرف می کنیم. به عنوان مثال در مورد برنج. یکی از مشکلاتی که ممکن هست بچه ها در این سن پیدا کنند یبوست هست. استفاده از برگه هلو و زردآلو و آلو در غذای شان می تواند کارکرد شکم شان را بهتر می کند. اضافه کردن روغن زیتون یا کره در غذای بچه ها نیز در این مورد موثر هست و از طرفی به طور کلی برای بچه ها در این سنین آزاد هست تا انرژی غذا را بالاتر ببرد.

 

۸٫ ادویه های تند مثل فلفل یا دارچین و به طور کلی افزودنی هایی که در طعم غذا غالب هستند و ممکن هست خیلی به مذاق کودک خوش نیاید را به غذای کودک اضافه نکنیم. بهتر هست قبل از افزودن این موارد مقداری از غذا را برای کودک کنار بگذارید و سپس برای بقیه اعضای خانواده از این چاشنی ها استفاده کنید. خوردن غذای سفره به این معنی نیست که کودک همه طعم های مورد علاقه ما را بتواند بخورد.

 

۹٫ بچه ها ممکن هست در بعضی از روزها برای خوردن میوه بدقلقی کنند. اگر سبزیجات تازه در اختیار کودک قرار دهیم هیچ اجباری برای خوردن میوه در همان یک روز وجود ندارد.

 

۱۰٫ برخی از مادران تصور می کنند که اگر آب خورش را به کودک بدهند تمام مواد مغذی آن به بدن فرزندشان می رسد و دیگر لازم نیست بچه حتما مخلفات خورش را نیز بخورد. اما این تصور اشتباهی هست و آب خورش همه چیز ندارد.

 

تغذیه صحیص کودکان در سن یک تا سه سالگی

 

همچنین بخوانید

۱۰ روش برای خوراندن قطره آهن و ویتامین به نوزادان

چطور از فرزندان خود قهرمان بسازیم

فواید و عوارض پستانک / سن گرفتن پستانک از کودک

ورزش های مناسب برای افزایش قد کودکان

آموزش توالت رفتن به کودکان/۱۱ نکته کلیدی در آموزش توالت رفتن کودک

دروغ گویی کودکان /علت دروغ گفتن کودکان و جلوگیری از آن