جدیدترین مطالب پزشکی

نکاتی در مورد بازاریاب/سوالاتی برای سنجیدن خود به عنوان بازاریاب موفق

سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶

نکاتی در مورد بازاریاب/سوالاتی برای سنجیدن خود به عنوان بازاریاب موفق

بازاریابی ( Marketing ) چیست

هر کسی که به نحوی با کسب و کار در تعامل باشد، با واژه ی “بازاریابی” غریبه نیست. برای انجام هر کاری در کسب و کار، به بازاریابی و استراتژی بازاریابی رجوع خواهد شد. اما اگر از شما بپرسند “بازاریابی چیست؟”، یا از شما بخواهند آن را تعریف کنید، قادر به تعریف بازاریابی خواهید بود؟ چند لحظه مکث کنید و به این سوال فکر کنید، ببینید بازاریابی در ذهن شما چه معنایی دارد،

بر خلاف تصور همگان بازاریابی با یک ایده جدید یا یک محصول نوآورانه آغاز نمی­ شود. نقطه آغاز بازاریابی مشتری ( customer ) هست، همان افرادی که سبب موفقیت کسب و کار می ­شوند. فرآیند بازاریابی از جایی شروع خواهد شد که مشتری وارد چرخه ی کسب و کار خواهد شد، نه زمانی که محصول آماده فروش هست. کارآفرینان ذاتا، همیشه عاشق ایده ­هایشان هستند و چنان می ­پندارند که بقیه هم چنین حسی دارند، ولی همیشه اینگونه نیست. در طول فرایند راه­ اندازی یک کسب و کار جدید یا ارائه یک محصول جدید، نیاز خواهید داشت تا افراد زیادی را قانع کنید که محصول شما ارزش خریدن را دارد، پس بد نیست قبل از هر چیز قدری درباره آنها بدانید.

نکاتی در مورد بازاریاب/سوالاتی برای سنجیدن خود به عنوان بازاریاب موفق
نکاتی در مورد بازاریاب/سوالاتی برای سنجیدن خود به عنوان بازاریاب موفق

بازاریابی چهار بخش زیر را در بر می گیرد :

شناخت مشتریان بالقوه و محیط خارجی کسب وکار به جزیی ­ترین شکل ممکن
شناسایی فرصت ها و توسعه استراتژی برای سرمایه­ گذاری روی آنها
استفاده از ابزار بازاریابی برای ارائه استراتژی
سنجش نتایج و فرایند بهبود مستمر

آنچه بازاریابی می­ باشد :

در اولویت قرار دادن مشتری
یکی از بخش های کسب و کار
یک فرایند برنامه­ ریزی شونده
فعالیت کلیدی برای موفقیت مستمر کسب و کار
تخصیص منابع برای دستیابی به اهداف کسب و کار

آنچه بازاریابی نمی­ باشد :

تبلیغات یا ترفیع بی هدف و بدون برنامه
فقط مختص به یک دپارتمان یا بخشی از سازمان ( مثلا بازرگانی )
یک گزینه انتخابی و اضافی

 

چند سوال مهم برای سنجش خود به عنوان بازاریاب موفق

۱ – آیا از توانایی فروش برخوردار می باشید؟

بعضی از افراد به صورت ذاتی یک فروشنده ی خوب می باشند و یا مهارت های لازم را برای این کار به دست می آورند. این افراد انسان های برون گرا و مهربانی می باشند که قدرت خوبی برای سخن گفتن در بین عموم مردم را دارند و از انگیزه و اعتماد به نفس بالایی برخوردار می باشند. بازاریابی شبکه ای مانند هر حرفه ی دیگری فرصتی را برای پیشرفت و رشد مهارت های شخصی و شغلی ارائه می کند؛ اما باید این را مدنظر قرار داد که موفقیت در این کسب و کار مستلزم تلاش و صرف زمان هست. قبل از آغاز فعالیت، لازم هست که با کسانی که در این حرفه به موفقیت دست یافته اند، مشورت کرد و از تجربه های آنها استفاده نمود.

 

۲ – آیا محصولی که شرکت برای فروش ارائه می دهد، همان محصولی هست که شما هم به استفاده از آن نیازمند بوده و توانایی فروش آن را دارید؟

اگر افرادی که به فعالیت در شرکت های بازاریابی شبکه ای می پردازند اعتقاد به نحوه فعالیت تجاری و محصولات شرکت داشته باشند، تقریباً بیشتر کار فروش خود را انجام داده اند. یک محصول خوب و مناسب همواره مشتری های زیادی خواهد داشت و نیاز به صرف انرژی و وقت زیادی برای متقاعد نمودن افراد برای خرید آن محصول نیست، زمانی خود شما تمایلی به خرید و استفاده از محصولی را نداشته باشید مسلماً فروش آن برایتان کار بسیار دشواری می باشد.

نکاتی در مورد بازاریاب/سوالاتی برای سنجیدن خود به عنوان بازاریاب موفق
نکاتی در مورد بازاریاب/سوالاتی برای سنجیدن خود به عنوان بازاریاب موفق

۳ – آیا شرکت قابل اعتماد می باشد؟

تنها به این که یک شرکت خود ادعا می کند که مجوز بازاریابی شبکه ای را کسب کرده هست، اعتماد و اکتفا ننمایید، حتماً در رابطه با طرح و نحوه پورسانت دهی و نوع محصولات شرکت تحقیق نمایید. و جهت اطمینان از اصالت مجوز بازاریابی شبکه ای می توانید به سایت های www.networkmarketing.mimt.gov.ir و یا www.iranhoshdar.ir مراجعه نمایید و از قانونی بودن فعالیت این شرکت ها اطلاع حاصل فرمایید.

 

۴ – آیا طرح در آمد زایی شرکت یک طرح هرمی می باشد؟

طرح و دسیسه های هرمی اغلب قصد دارند، خود را مشابه طرح های سالم بازاریابی شبکه ای نشان دهند. مهمترین مشخصه طرح های هرمی این هست که درآمدزایی در این سیستم ها عمدتاً بر اساس جذب سایر افراد صورت می گیرد و همچنین باید برای عضویت در آن شرکت هزینه ای پرداخت نمایند. در وهله ی اول، سود شما باید از فروش خدمات و محصولات به استفاده کنندگان واقعی به دست آید، فرقی ندارد که شما خودتان این محصولات را به فروش برسانید یا افرادی که آنها را جذب کرده اید محصولات را بفروشند.

 

۵ .آیا با پیوستن به شرکت خطر زیان مالی برای شما وجود دارد ؟

بررسی کردن سیاست باز خرید شرکت بسیار با اهمیت هست، زیرا اگر شما تصمیم به خارج شدن از شرکت گرفتید، از حق و حقوق تان آگاه خواهید شد، اگر یک نفر تصمیم به خروج از شرکت گرفت، موجودی ها و کمک های خریداری شده برای فروش در طول ۱۲ ماه گذشته را به حداقل ۹۰% قیمت خرید بازخرید کند. توجه به موارد ذکر شده و به کار بستن نکات کلیدی می تواند در پیشبرد اهداف اشخاصی که خواستار فعایت تجاری در سیستم های بازاریابی شبکه ای سالم هستند، راهگشا باشد.

 

نکاتی در مورد بازاریاب/سوالاتی برای سنجیدن خود به عنوان بازاریاب موفق

 

هفت روش بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک

بازاریابی اینترنتی چیست؟

چگونه بازاریاب حرفه ای شویم ؟